Zinktillskott | Kosttillskott | Vitaminer.nu

Zink

Zink är bra för kroppen då det är ett av det  viktigaste mineralerna och behövs för att skapa immunförsvarets ”mördar T-celler” samt nödvändigt för att producera långvariga antikroppar. 1 Zink är nödvändigt för upprätthållande av en normal funktion hos immunsystemet. Bland våra produkter finner du flera tillskott av zink i form av droppar, tabletter eller kapslar.

Zink Green Line
Zink Green Line 100 kapslar
139 kr
Köp!
BioCare Nutrisorb Liquid Zinc
Flytande zink i en enkel vattenbas, lätt att absorbera.
129 kr
Köp!
T-Cell Zink
T-Cell Zink 120 kapslar 
459 kr
Dr. Mercola Liquid Zinc
Liquid Zinc Droppar är ett zinksulfat med tillsats av äppeljuice för smakens skull....
249 kr
Köp!
Immunpaket Bättre Hälsa
Immunpaket Bättre Hälsa med D3-vitamin, Zink och C-vitamin. Förmånligt paketpr...
557 kr

Zinkbrist

Bristsymtom på zink är dåligt immunförsvar, försämrat smaksinne, försämrad aptit, håravfall samt nagel- och hudproblem – 20 % av kroppens zink finns i huden. Det går åt rikliga mängder zink vid sårläkning och tillskott kan öka sårläkningen markant, gärna med C- och E-vitamin. Brist kan yttra sig i eksem, hudsprickor, acne, rosacea och psoriasis. Bristsymtom visar sig även i vita fläckar på naglarna, långsam sårläkning och tillväxt samt även blodbrist. Brist kan även påverka synen negativt och ge ett flertal ögonsjukdomar.

Vad är zink bra för? 

Zink är ett mycket viktigt mineral som deltar i över ett hundratals kroppsfunktioner och över 300 enzymreaktioner, fler än resten av alla spårämnen tillsammans, varav flera är inblandade i matsmältningen. Det behövs zink för att insulin ska kunna tillverkas, lagras och frigöras samt för att frigöra A-vitamin från levern, där det lagras för att sedan omvandla det till biotillgängligt A-vitamin (retinol) som också är viktigt för immunförsvaret. Zink är även viktigt för tillväxten och bidrar till normal syntes av RNA/DNA och protein samt bidrar till normal metabolism ämnesomsättning av fettsyror, protein och A-vitamin. Zink skyddar DNA från att oxidera (”rosta”) vilket har avsevärd effekt på ämnesomsättningen. Det bidrar inte minst till bibehållandet av normalt hår, naglar och hud.

Var finns zink? 

Har man dessutom problem med matsmältning och tarm förvärras upptaget ännu mer. Fytinsyra finns rikligt i fullkorn, nötter, legymer och bönor hämmar upptaget rejält. Veganer och vegetarianer är därmed i riskzonen. Zink finns främst i kött, fisk och mejeriprodukter. Ostron har högst halt av zink av alla födoämnen. Tyvärr är zink också den mineral vi ofta  har brist på. Zink är nämligen svårt att absorbera från tarmen.




Zink hos män och kvinnor

Hos männen påverkas prostatakörtelns funktion, testosteronhalten och reproduktionsförmågan. Zinkbrist påverkar även spermaproduktionen. För kvinnor är zink viktigt vid graviditeten, det påverkar både foster och mamman. Det är viktigt för bildande av stark benstomme och tänder. Kvinnor som ammar och med riklig menstruationen kan vara i riskzonen. Kvinnor som har kopparspiral bör ta extra zink då koppar är en stark antagonist till zink. 

 

Zink i förhållande till koppar

Zink och koppar är antagonister och tävlar om receptorer, för mycket av koppar kan leda till zinkbrist men även tvärtom. Om man tar höga doser av zink, över 30-40 mg per dag bör man ta tillskott av 1-2 mg koppar. Multivitaminer och mineralkomplex har ofta 1-2 mg koppar, men man får tänka på att man kan få höga doser koppar från vatten och annat. Högre doser av koppar än zink är direkt skadligt. Studier har visat att zinkhalten ofta är lägre än koppar vid kroniska inflammationer. Vid kosttillskott bör man få 1 mg koppar för varje 15-20 mg zink. Förhållandet mellan zink och koppar bör vara 8:1. I sin rätta balans blockerar zink upptag av för mycket koppar. Zink ackumuleras inte i kroppen till skillnad från koppar. En hårmineralanalys brukar reda ut förhållandet, blodtest är inte lika bra för att se dess förhållanden.

Även järn i höga doser (över 65 mg) kan blockera upptaget av zink, kvinnor som tar extra tillskott bör observera detta. 10-15 mg zink rekommenderas. Ta helst järn och zink med flera timmars mellanrum. Män bör dock inte ta extra tillskott av järn, om inte brist är konstaterad.

 

Hur mycket zink per dag? 

I Sverige är 25 mg zink den högsta rekommenderade dosen per dag. Det finns tillfällen då dubbla dosen kan vara berättigat, och kanske till och med den tredubbla dosen. Dock inte under längre tid.

 

Mental påverkan

Man bör även ta i beaktande att zink påverkar det mentala tillståndet, då låga nivåer av zink kan orsaka oro, ångest och nervositet. När zink är lågt kan nämligen koppar stiga till giftiga nivåer i kroppen, vilket skapar rädsla, oro och paranoia. Zink är också en nyckelfaktor i många neurotransmittorers funktioner. Obalans mellan koppar och zink kan orsaka en mängd olika mentala problem. 

 

Zinkbrist och beroendeproblematik

Zink är även kopplad till beroendeproblematik och 40 till 60 procent av alkoholberoende har zinkbrist, enligt rapporter, då zink utsöndras via njurarna vid ökad alkoholkonsumtion. Även sockerkonsumtion orsakar utsöndring av zink. Då stiger oftast kopparnivån vilket är kopplat till beroendeframkallande biokemi.

Zink räddar livet på barn i underutvecklade länder. Det dör en och en halv miljon barn under fem år om året i diarré, än fler av lunginflammation. När man gav barnen zinktabletter minskade dödligheten med 85 procent. 2

 

Sammanfattande viktiga egenskaper hos zink och dess funktioner i kroppen:

  • Immunsystemets normala funktion
  • Normal DNA-syntes
  • Normal kolhydratmetabolism
  • Normal metabolism av fettsyror
  • Normal proteinsyntes
  • Normal makronäringsämnesomsättning
  • Normal kognitiv funktion
  • Normal fertilitet och reproduktion
  • Normal metabolism av A-vitamin 
  • Att upprätthålla normala benstomme
  • Att upprätthålla normalt hår
  • Att upprätthålla normala naglar
  • Att upprätthålla normal hud
  • Att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet
  • Att upprätthålla normal syn
  • Att skydda cellerna från oxidativ stress
  • Zink har en roll i processen för celldelning

Källa 1 » 
Källa 2 »