E vitaminer | Vitaminer.nu

Naturligt E-vitamin består av tokoferoler och tokotrienoler och är en gulaktig oljeliknande vätska. Medan alfatokeferol är den mest kända av de åtta formerna av E-vitamin* så är en kombination bäst, i synnerhet för äldre. Det är så E-vitamin återfinns i naturen och den formen kan ha en större neuroskyddande effekt. Alfatokoferol har långt högre aktivitet än övriga tokoferoler (80% mer), det är därför man använder den formen, men då haltar också formeln med 20% och vissa av dessa ämnen har mycket specifika egenskaper.

BioCare Nutrisorb® E-vitamin 15ml
Flytande E-vitamin i en bas av olivolja för att skydda cellerna från oxidativ stress.
139 kr
Köp!
Dr. Mercola E-Vitamin 200IE
E-vitamin från Dr.Mercola 200IE.
349 kr
E-Vitamin 200IE Green Line
E-vitamin i Bättre Hälsas Green Line serie utan tillsatser.
279 kr
Köp!
Selen + E Green Line
Selen + E Green Line 90 kapslar
129 kr
Köp!

HUDEN: E-vitamin används mycket i hudprodukter och kosmetika då den skyddar huden från skador av solen samtidigt som den ökar cirkulationen i huden och hårbotten. E-vitamin hjälper huden att hålla kvar fukt och minimerar små rynkor.

DOSERING: I Sverige har myndigheterna satt rekommenderad dos (RDI) till 12 mg. Man undviker då de värsta bristsymtomen.  Studier som visar att E vitamin ”inte fungerar” har antingen använt syntetisk form, enbart alfatokoferol eller alldeles för låga doser.

Den terapeutiska dosen är 600 IE till 2200 IE under kortare tid.

Den av myndigheterna satta tolererbara övre gränsen (UL) är den högsta dosen som vi kan ta säkert under längre tid. För en 4-åring är den 300 mg/dag (450 IE) för en person över 20 år är den 1000 mg/dag (1500 IE). (2)

KÄLLOR: Detta är naturligtvis doser man inte får genom maten. Bra naturliga källor till E-vitamin är annars:

Vetegroddsolja 149 mg/100 g

Solrosolja 60,5 mg/100 g

Rapsolja 26 mg/100 g

Mandlar 25,5 mg/100 g

Olivolja 21 mg/100 g

Hasselnötter 21 mg/100 g

Paranötter 5,7 mg/100 mg

Ägg 5,6 mg/100 g

Avocado 3,4 mg/100g

Pekannötter 3,1 mg/100 g

Spenat 2,9mg/100 g

 (matkalkyl.se)

KROPPENS UPPTAG: E-vitamin från maten är endast omkring 20-30 procent, och då ser man vikten av att äta tillräckligt mycket och/eller ta tillskott. Några spenatblad kommer inte att göra någon större skillnad och ingen dricker en deciliter vetegroddsolja. Men man når naturligtvis den minsta minimala dosen (12 IE), vilket rekommenderad dagsdos (RDI) borde döpas om till. 

Vi har flera faktorer som bidrar till problemet, såsom lågt kostintag, lågt fettintag, snabb utsöndring, gallproblem (gallan gör E-vitamin tillgänglig), järn (som ferrousulfat – dock inte så vanligt) hindrar upptaget, ta dem inte tillsammans; luftföroreningar, cigarettrök, miljögifter m.m. Djupfrysning sänker effektiviteten, processande av födoämnen och säd sänker E vitaminhalten med upp till 80 procent. 

Man räknar med att 90% av amerikanarna lider brist på E-vitamin. Inga siffror finns för Sverige (där finns det inga som lider av vitaminbrist enligt myndigheterna) men det finns ändå skäl att tro att situationen kan vara lik USA:s. Det bör tillägga att E vitaminbrist inte framkallar några direkta och akuta sjukdomssymtom som för de flesta andra vitaminerna, men höga doser har direkt positiva effekter. Förutom de vi räknat upp, och många fler, så är E-vitamin till exempel nödvändig för reproduktionen och frisk hud.

Man bör också tänka på att E vitamin är fettlösligt och bör tas tillsammans med en måltid med fettinnehåll för bästa upptag. Vissa mår bättre av ”torra” E, alltså i pulverform. Men tänk då på att ta det tillsammans med något fett.

BIVERKNINGAR: Finns det inga nackdelar med E vitamin? Jo, det kan finnas en del, men de flesta är fabricerade, uppbackade och överdrivna av Big Pharma. 

Man bör inte ta syntetiska E-vitaminer längre tid, de har formen dl-alfatokoferylacetat och dl-alfatokoferylsuccinat samt dl-alfatokeferyl. Naturligt E börjar alltid med d- och den syntetiska med dl-.

Naturligt E har formen d-alfatokoferol... 

Den syntetiska formen kan vara direkt skadlig vid långvarig användning.

E-vitamin kan höja blodtrycket i början för de som redan har högt blodtryck och om man inte är van vid höga doser, men om man börjar med en låg dos (100-200 IE) och ökar gradvis brukar det inte vara några problem.

E-vitamin skall inte tas tillsammans med blodförtunnande medel (det är dock inte E-vitaminet som är skadligt!). 

DOSERING Man bör inte ta enbart alfatokoferol utan använda en formel med alla åtta formerna*. Och man skall använda naturligt E vid dessa doser.

Man bör inte ta mer än 900 mg (1200 IE) per dag, då det upp till denna dos kan vara stimulerande för immunförsvaret, men över detta kan ha en motsatt effekt. Fast å andra sidan kan det (kanske) ha en positiv effekt på de som har ett hyperaktivt immunförsvar, såsom reumatiker och allergiker. 600 IE kan vara en säker högsta gräns i längden, men kan köra perioder med högre doser ända upp till 1200 mg under ett par månader. Grupper har använt 2400 mg under två års tid utan märkbara biverkningar. Den toxiska dosen ligger vid 3000 mg / 4000 IE per dag.

*E-vitamin består av två huvudgrupper: Tokoferoler och tokotrienoler som i sin tur består av fyra olika varianter: Alfa-, beta-, gamma- och delta-. Totalt består E-vitamin därför av 8 ämnen.