E vitaminer | Vitaminer.nu

Vad är E-vitamin?
E-vitamin är ett samlingsnamn för ett komplex som består av fyra tokoferoler och fyra tokotrienoler (alfa-, beta-, gamma- och delta-). Medan alfatokoferol är den mest kända av de åtta formerna av E-vitamin så är en kombination bäst, i synnerhet för äldre. Det är i de formerna E-vitamin återfinns i naturen och den formen kan ha en större skyddande effekt. En svensk studie visar på mycket positiva resultat med dessa former. (1) Alfatokoferol har långt högre aktivitet än övriga tokoferoler (80% mer), det är därför man oftast använder den formen, men då haltar också formeln med 20% och vissa av dessa ämnen har mycket specifika egenskaper. E-vitamin är fettlösligt och ligger oftast upplöst i olja i kapslar som kosttillskott för bättre upptag. E-vitamin finns även i ”torrform” som pulver och bör då tas tillsammans med en fettrik måltid.

BioCare Nutrisorb® E-vitamin 15ml
Flytande E-vitamin i en bas av olivolja för att skydda cellerna från oxidativ stress.
139 kr
Köp!
Dr. Mercola E-Vitamin 200IE
E-vitamin från Dr.Mercola 200IE.
349 kr
E-Vitamin 200IE Green Line
E-vitamin i Bättre Hälsas Green Line serie utan tillsatser.
279 kr
Köp!
Selen + E Green Line
Selen + E Green Line 90 kapslar
129 kr
Köp!

Vad är E-vitamin?
E-vitamin är ett samlingsnamn för ett komplex som består av fyra tokoferoler och fyra tokotrienoler (alfa-, beta-, gamma- och delta-). Medan alfatokoferol är den mest kända av de åtta formerna av E-vitamin så är en kombination bäst, i synnerhet för äldre. Det är i de formerna E-vitamin återfinns i naturen och den formen kan ha en större skyddande effekt. En svensk studie visar på mycket positiva resultat med dessa former. (1) Alfatokoferol har långt högre aktivitet än övriga tokoferoler (80% mer), det är därför man oftast använder den formen, men då haltar också formeln med 20% och vissa av dessa ämnen har mycket specifika egenskaper. E-vitamin är fettlösligt och ligger oftast upplöst i olja i kapslar som kosttillskott för bättre upptag. E-vitamin finns även i ”torrform” som pulver och bör då tas tillsammans med en fettrik måltid.

Vad gör E-vitamin i kroppen?
E-vitamin är fettlöslig och en kraftfull antioxidant som skyddar cellerna genom att hindra de fleromättade fettsyror som bygger upp cellmembranen att oxidera och brytas ner. (2) I och med att det stabiliserar och stärker cellmembranen skapar det vidare effekter såsom friskare kärlväggar och hud. Cellen kan också lättare släppa in näringsämnen och släppa ut avfallsprodukter. Det skyddar även andra näringsämnen från att oxidera. Därför tillsätts det ofta i livsmedel som konserveringsmedel.

E-vitamin för huden
E-vitamin används mycket i hudprodukter och kosmetika då den skyddar huden från skador från solens UV-strålar samtidigt som den ökar cirkulationen i huden och hårbotten vilket gör att den håller sig, och ser yngre ut. E-vitamin hjälper även huden att hålla kvar fukt och minimerar små rynkor. Många krämer och solskydd innehåller därför E-vitamin som en av deras viktigaste ingredienser. Genom att E-vitamin är en antioxidant som skyddar cellmembranen så bidrar det till att stärka hudens barriärfunktion vilket ger en smidigare, lugnare och återfuktad hud. (3)

Rekommenderat intag per dag
I Sverige har myndigheterna satt rekommenderad dagligt intag (RDI) för E-vitamin kosttillskott till 12 mg för vuxna och 3-8 mg för barn 1-13 år. Den av myndigheterna satta tolererbara övre gränsen (UTL) är den högsta dosen som vi kan ta säkert under längre tid. För vuxna är den 300 mg/dag (450 IE). (2)

E-vitamin i mat 
Några bra naturliga källor för E-vitamin är: 
*Vetegroddsolja 149 mg/100 g
*Solrosolja 60,5 mg/100 g
*Rapsolja 26 mg/100 g
*Mandlar 25,5 mg/100 g
*Olivolja 21 mg/100 g
*Hasselnötter 21 mg/100 g
*Paranötter 5,7 mg/100 mg
*Ägg 5,6 mg/100 g
*Avokado 3,4 mg/100g
*Pekannötter 3,1 mg/100 g
*Spenat 2,9mg/100 g
(från matkalkyl.se)

Upptaget i kroppen
Upptaget av E-vitamin från maten är endast omkring 20-30 procent, och då ser man vikten av att äta tillräckligt mycket och/eller ta tillskott. Vi har flera faktorer som kan bidra till problem, såsom lågt kostintag, lågt fettintag, snabb utsöndring och gallproblem (gallan gör E-vitamin tillgänglig). Luftföroreningar, cigarettrök, miljögifter m.m hindrar upptaget. Djupfrysning sänker effektiviteten, processande av födoämnen och säd sänker E-vitaminhalten med upp till 80 procent. Man räknar med att 90% av amerikanerna lider av brist på E-vitamin. Inga siffror finns för Sverige men det finns ändå skäl att tro att situationen kan vara lik den i USA. Det bör tillägga att E vitaminbrist inte framkallar några direkta och akuta sjukdomssymtom som för de flesta andra vitaminerna.

Hur mycket E-vitamin behöver man?
Först och främst bör man inte använda enbart alfatokoferol utan använda en formel med alla åtta formerna. Och man skall använda naturligt E vid högre doser. 450 IE/300 mg kan vara en säker högsta gräns i längden.

Bristsymtom
E-vitaminbrist är inte vanligt, men kan uppträda hos personer som inte äter fet mat. Muskelsvaghet kan uppträda.

Biverkningar
Man bör inte ta syntetiska E-vitaminer en längre tid. De har formen dl-alfatokoferylacetat och dl-alfatokoferylsuccinat samt dl-alfatokoferyl. Naturligt E börjar alltid med d- och den syntetiska med dl-. Naturligt E har formen d-alfatokoferol. Den syntetiska formen kan vara skadlig vid långvarig användning.

E-vitamin kan höja blodtrycket i början för de som redan har högt blodtryck och om man inte är van vid höga doser, men om man börjar med en låg dos (100-200 IE) och ökar gradvis brukar det inte vara några problem. E-vitamin skall inte tas tillsammans med blodförtunnande medel. Rådgär med din läkare.

 
Referenser:
(1) https://ki.se/forskning/tre-fragor-om-kost-och-vitaminer 
(2) https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/e-vitamin  
(3) https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-e-vitamin/