Vitaminer.nu - Vitaminer och kosttillskott

Inlägg från 2020-10

Vad alla med sköldkörtelbesvär borde veta om Glutation

Vad alla med sköldkörtelbesvär borde veta om Glutation

Glutation är ett fantastiskt ämne som kan balansera immunförsvaret, öka utrensningen av gifter och fungera som en antioxidant. Ämnet är särskilt viktigt för dig med sköldkörtelbesvär. För både Hashimotos tyreodit – den vanligaste typen av hypotyreos och Graves tyreodit- den vanligaste typen av hypertyreos – är det konstaterat att nivåerna av glutation är låga. 

Glutation tillverkas i våra kroppar och är ett väldigt litet protein som består av tre aminosyror, cystein, glycin och glutmate. Glutation kallas ofta för den viktigaste antioxidanten våra egna kroppar kan bilda och den stöttar funktion och återaktivering av andra antioxidanter som vitamin C, vitamin E, Alfaliponsyra (ALA) och CoQ10. 

Glutation finns i två former: 

  • reducerat glutation – det vill säga aktivt glutation som är redo att neutralisera fria radikaler
  • oxiderat glutation, det vill säga glutationet har redan plockat upp en fri radikal i form av en vätejon. Oxiderat glutation kan bildas tillbaka till reducerat glutation men när enzymet som ska göra det inte hinner med kan oxiderat glutation ansamlas i cellerna och ställa till skada. 

Därför kan du med sköldkörtelbesvär ha nytta av glutation
Det finns flera potentiella fördelar att öka dina nivåer av glutation vid sköldkörtelbesvär: 

  • Viktigt i sköldkörteln för att det tillsammans med selen ingår i de enzymer som förhindrar inflammation som annars kan bidra till autoimmunitet.
  • Minskade nivåer av glutation kan skapa obalans i immunförsvaret och leda till autoimmunitet. 
  • Glutation är en kraftfull antioxidant och skulle kunna minska symtom den oxidativa stress som är hög både vid hypo- och hypertyreos. 
  • Stöttar leverns avgiftning av hormonnedbrytningsprodukter, tungmetaller och hormonstörande kemikalier som annars kan bidra till autoimmunitet. 
  • Glutation hjälper till att skydda mitokondrierna, cellens energifabriker. Mitokondrierna kan ta skada och fungera sämre av både för lite och för mycket sköldkörtelhormon. 

Stötta glutation med livsstil och tillskott
Normalt sett ska kroppen tillverka tillräckligt med glutation men på grund av hälsobesvär eller livsstil är det inte säkert att den gör det. Har du sköldkörtelproblem kan du använda tillskott eller livsstilen för att få upp dina nivåer igen. Glutation minskar också när vi åldras. 

Sätt att öka dina glutationnivåer med hjälp av livsstilen:

  • Tillräckligt selenintag. Selen är en kofaktor till glutation och behövs för dess funktion.
  • Ökat intag av svavelhaltiga grönsaker som kål och lök. Svavel behövs för att bilda glutation. Ägg innehåller cystein som är en svavelinnehållande aminosyra.
  • Vitamin C-rik mat kan hjälpa till att öka nivåerna av glutation.
  • Sova, röra på dig tillräckligt och minska alkoholintag är andra sätt att öka glutation.  
  • Avlägsna tungmetaller från kroppen. Tungmetallen kvicksilver gör slut på våra glutationförråd och kan finnas i maten vi äter eller komma från amalgamfyllningar i tänderna.
  • Minska stress, även i form av rökning, mat du inte tål, socker och alkohol. 
  • Undvik kemikalier i mat, smink och plast. 

Tillskott för mer glutation
För att stötta produktionen av glutation kan du välja att antingen ta glutation direkt eller andra ämnen som stöttar produktionen. Glutation kräver näring för att bildas däribland aminosyror och vitaminer, därför är näringsrik kost en grund för bra glutationnivåer. 

Mineralen selen har visat sig fördelaktigt som tillskott vid både hypo- och hyper och en av anledningarna är att det ingår i ett enzym som kan skydda sköldkörteln från den inflammation som uppstår när sköldkörtelhormon tillverkas. Tillverkningen innebär under normala omständigheter fria radikaler och dessa tas om hand av glutationperoxidas, ett enzym som innehåller glutation förstås men även selen.  

För att öka nivåerna med hjälp av tillskott: 

Glutation. Färdigbildat glutation, välj en liposomal variant. Liposomala tillskott ger en mycket högre biotillgänglighet av glutation som i vanliga fall inte tas upp av tarmen. Med en liposomal variant kapslas glutationet in av fosfolipider och blir till en fettkula som levereras till cellerna där det används.

Ämnen som stöttar glutation

  • Lökväxter och korsblommiga växter (som broccoli, grönkål och blomkål) 
  • NAC
  • Vitamin C
  • B-vitaminer, gärna i metylerad (aktiverad) form
  • Vitamin E
  • Omega-3
  • Selen
  • ALA
  • Mariatistel eller på engelska milk thistle
  • Aminosyrorna glutamin, cystein och glycin ger byggstenar när kroppe ska bilda mer glutation.



Katarina Fornander
Kommunikationskonsult inom medicin och hälsa

Katarina Fornander har en magister i Biomedicin från KI och är journalist inom medicin och hälsa. Hon har skrivit ”Efter Graves – Din väg till läkning” om Graves tyreodit, som är den vanligaste typen av hypertyreos och vad du kan göra för att återhämta dig efter problemen. 

Källor

Pubchem Glutathione https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/glutathione#section=Top

Minich DM, Brown BI. A Review of Dietary (Phyto)Nutrients for Glutathione Support. Nutrients. 2019;11(9):2073. Published 2019 Sep 3. doi:10.3390/nu11092073Källor

Rostami R, Aghasi MR, Mohammadi A, Nourooz-Zadeh J. Enhanced oxidative stress in Hashimoto’s thyroiditis: inter-relationships to biomarkers of thyroid function. Clin Biochem. 2013;46(4-5):308-312. doi:10.1016/j.clinbiochem.2012.11.021

Vrca VB, Skreb F, Cepelak I, Romic Z, Mayer L. Supplementation with antioxidants in the treatment of Graves’ disease; the effect on glutathione peroxidase activity and concentration of selenium. Clin Chim Acta. 2004;341(1-2):55-63. doi:10.1016/j.cccn.2003.10.028

Kroppen behöver B-vitaminer varje dag

Kroppen behöver B-vitaminer varje dag

Dagligt intag av B-vitaminer är nödvändigt.Kroppen kan inte producera sitt eget B-vitamin. Det kan vara svårt att få i sig tillräckliga mängder genom maten, beroende på kosthållning, vissa dieter och livstillstånd. B-vitaminer är vattenlösliga och spolas lätt ur kroppen. I synnerhet om man använder vätskeutdrivande preparat eller dricker mycket av koffeinhaltiga drycker, men faktiskt även om man dricker mycket vatten. Dessutom kan mediciner, gifter, stress och alkohol mycket snabbt utarma kroppen på B-vitaminer.

Om man dricker någon form av alkohol regelbundet bör man också se till att få i sig B-vitaminer regelbundet. Men även stress förbrukar stora mängder B-vitamin, det kan gå på en dag. Det är därför de kallas anti-stressvitaminer.

 

B-vitaminer är även viktiga för hud, hår och naglar – inte minst!
B-vitaminer har en mängd funktioner i kroppen, men en stor del består i att frigöra energi från kolhydrater, fett och protein. Trötthet kan vara första stadiet på långvariga och svåra problem vid B-vitaminbrist.

En brist på B-vitaminer påverkar optimal funktion av organsystemen i hela kroppen. Alla B-vitaminer spelar en stor roll för ämnesomsättningen, att omvandla mat till energi, men är även viktiga för helt andra funktioner som till exempel normal hjärt- och neurologisk funktion. Folsyra och B12 spelar en viktig roll vid bildandet av röda blodceller. Andra stöder bildandet av hormoner och nervtransmittorer, såsom B5, pantotensyra. Enzymsystemet är också beroende av B-vitaminer.

Det är också viktigt att man får alla B-vitaminer samtidigt, annars haltar det; en funktion går upp och andra stannar kvar eller går ner. Det orsakar konstlade brister. B-vitaminer samarbetar med varandra kan man säga och som kosttillskott tas dessa ofta som ett komplex.

Till sist vill vi nämna B-vitaminernas inverkan på den mentala hälsan och koncentrationsförmågan. Barn såväl som vuxna som har svårt att koncentrera sig bör pröva en kur med B-komplex. Dessutom ökar det allmänna välbefinnandet.

Forskning har visat att tillskott av B12 och B6 även reducerar risken för äldre att bli deprimerade. Det visar en studie på 3500 äldre personer. För varje 10 milligrams ökning av intaget av B6 och för varje 10 mikrograms ökning av B12 så minskade risken för depression med 2 procent, enligt den studie som publicerades i American Journal of Clinical Nutritional. Studien pågick i lite över 7 år på personer över 65 år. Forskarna noterade att ökat intag av vitamin B6 och B12 associerades med ”en minskad sannolikhet för depression”.

Med detta sagt skall man inte förvänta sig att äldre kommer att omvandlas till skämtsamma stå-upp-komiker, ju mer B-vitamin man tar, men att slippa vara deprimerad kan vara nog så roligt.


Ett B-komplex bör ha alla B-vitaminer i balanserande doser, och även innehålla de följande aktiva formerna, vilka ökar biotillgängligheten:

  • B2 i form av Riboflavin 5'-fosfat (R5P)
  • B3 som både nikotinsyra och nikotinamid
  • B6 i form av Pyridoxal 5'-fosfat (P5P)
  • B12 i form av metylkobalamin
  • Folat i form av metylfolat

De kemiska namnen kanske inte säger så mycket, men cellen måste omvandla de vanliga formerna för biotillgänglighet med ett specifikt enzym, för att kroppen skall kunna använda dem. En del människor har också problem med metyleringsprocessen pga av genavvikelser, därför är det viktigt att hjälpa kroppen. Här får du en redan omvandlad form för snabb biotillgänglighet.

Kortfattad guide om de olika B-vitaminernas funktion:
Tiamin/vitamin B1 - kan hjälpa till att konvertera kolhydrater till användbar energi. Det kallas även ”energivitaminet”. Brister påverkar både hjärna, nervsystem och hjärta.

Riboflavin/vitamin B2 har här redan omvandlats till sin aktiva form som kallas Riboflavin 5'-fosfat som kroppen använder för energiproduktion och vars form återfinns i celler och vävnader och därför inte behöver omformas. B2 bibehåller normal hud, naglar, hår, blodkroppar, slemhinnor, synförmåga och järnomsättning. Utan B2 fungerar inte de andra B-vitaminerna. Påverkar humöret positivt. Höga doser kan förhindra migränattacker. Minskar trötthet och utmattning.

Niacin (nikotinsyra/nikotinamid)/vitamin B3 - stödjer viktiga energiöverföringar mellan cellerna. Det är också nödvändigt för metabolismen av glukos, fett och alkohol. Dessutom kan det stödja hälsosamma kolesterolnivåer. Denna formel innehåller två varianter av B3: nikotinsyra och nikotinamid. Nikotinsyra utvidgar blodkärlen och ökar cirkulationen och kan därför föra ut mer näring till kroppen. Viktigt för huden. Påverkan på hjärthälsan.

Pantotensyra/vitamin B5 - kan stödja syntesen av hemoglobin, hormoner, nervtransmittorer och förbränning av kolhydrater och fettsyror. Viktig för binjurarna som producerar kortisol. Kan också hjälpa vid akne.

Pyridoxal 5'-fosfat (P5P)/vitamin B6 – viktig för metabolismen av aminosyror och fetter. Tillsammans med vitamin B5 kan det också stödja neurotransmittorer och hemoglobinsyntes. Dessutom spelar B6 en viktig roll i bildandet av glukos från icke-kolhydratkällor och är nödvändig för matsmältningen. I en hälsosam kropp omvandlar levern vanlig B6 till den aktiva formen (P5P) men en hel del har problem med detta och bör ta P5P. P5P hjälper till att forsla in näringsämnen, såsom magnesium, in genom cellmembranerna. Den är viktig för cellulär metabolism. B6 är också viktig för huden, blodsockerhalten och korrekt histaminrespons. Påverkar sömnen, nerver, hjärna och det mentala positivt. Brist kan orsaka depression. Ökar i synnerhet den mentala energin.


Biotin/vitamin B7
viktig för metabolismen av kolhydrater, fett och protein. Det spelar också en roll för att upprätthålla metabolisk homeostas eller balansen mellan kroppens många unika kemiska vägar och processer. Även viktigt för hud, hår och naglar.

Folat/Metylfolat/(5-MTHF) - upprätthåller produktion av röda blodkroppar inom normalområdet samt syntes av nukleinsyror och aminosyror samt DND/RNA-replikation. Behövs för att synteisera protein från aminosyror. Det är mycket viktigt för fosterutvecklingen. Här i den bioaktiva formen av folat som inte behöver omvandlas i levern och som finns naturligt i gröna bladväxter.

Metylkobalamin/Vitamin B12 - krävs för frisk nervsystemets normala funktion, produktionen av röda blodkroppar. Har man pirrningar och stickningar i extremiteterna (neuropati) bör man pröva B12 i höga doser under lång tid. Bör tas som sugtabletter, munspray eller i flytande form då B12 består av stora molekyler. Här i form av den naturliga och aktiva formen metylkobalamin som inte behöver omvandlas i levern. Den vanligaste formen är annars cyanokobalamin. B12-brist orsakar utmattning, nervskador, matsmältningsproblem, depression och minnesstörningar.

Kolin – är ett förbisett men viktigt B-vitamin som stöder gallblåsans, binjurarnas, könskörtlarnas och hjärtats funktion, samt minnet. Det hjälper också till vid framställning av lecitin i levern. Kolin hjälper till att bryta ner fett i levern, vilket annars kan leda till fettlever. Kolinbrist kan leda till grå starr, brustna blodkärl i ögonen och dåligt minne. Påverkar den kognitiva förmågan. Kan minska inflammationsnivån i kroppen. Kan hjälpa vid hjärnskador. Gravida kvinnor bör inta 400-500 mg/dag då kolin är nödvändigt för fostrets utveckling.

Inositol - är viktigt för kalcium- och insulinsignalöverföringen. Det transporterar fett mellan cellerna och tillsammans med kolin stimulerar det fettomsättningen. Viktigt för nervöverföringar och det ges ibland tillsammans med antidepressiva vid ångest och andra mentala störningar, men även vid sömnbesvär. Då i höga doser.

 
Referenser:

    1. Ann N Y Acad Sci. 1980;355:80-97.
    2. Int J Vitam Nutr Res Suppl.1989;30:163-91.
    3. Curr Med Chem. 2016 Sep 20. [Epub ahead of print]
    4. Handb Exp Pharmacol. 2005;(170):325-38.
    5. Altern Med Rev. 2003 Feb;8(1):7-19.
    6. 2002 Jan 19;359(9302):227-8.
Håll immunförsvaret på topp

Håll immunförsvaret på topp

Februari står för dörren och kallas bland barnfamiljer för ”Vabruari”. Men det är fler än barnfamiljer som blir drabbade av virus och bakterier, så det är väl värt att satsa på immunstärkande åtgärder. Utan ett effektivt immunförsvar blir vi lätt drabbade av infektioner under denna period.  

Våra vita blodkroppar, tillsammans med en del andra försvarsceller attackerar virus, bakterier och andra främmande organismer som skapar ohälsa. Om immunförsvaret är lite sänkt och ur balans kan man lättare bli drabbad av influensa eller förkylningsbakterier.

Det gäller att förse kroppen med antioxidanter och stärkande näring. Att leva ett balanserat liv, äta bra och näringsrik mat är absolut viktigt, men det tycks inte hjälpa hela vägen ut. C-vitamin kan absolut hjälpa, men det kräver ganska mycket. Det finns vissa livsmedel och näringsämnen som har en positiv inverkan på att stimulera immunsystemet, så som tex  D-vitamin, zink, C-vitamin, oregano-olja och vitlök. Vi har även en spännande produkt som heter  ImmunoMix.

pastedGraphic.png

Har du testat ImmunoMix?

Denna produkt innehåller ett ämne som heter Epicor. Detta är ett ämne framställt genom en fermenteringsprocess från surmjölk, som produceras med hjälp av en jästkultur enligt en patenterad process med skyddande ämnen som bildas i processen. Produkten torkas och standardiseras sedan till EpiCor som innehåller vitaminer, mineraler, proteiner, fibrer, omättade fettsyror, flavonoider och andra naturliga polyfenoler, aminosyror, samt andra näringsämnen. Den är även en utmärkt antioxidant. Vi har naturligtvis tillsatt EpiCor i vår ImmunoMix men även ett komplex med svampextrakt av Cordyceps, Maitake och Shiitake för att stärka effekten ännu mer, enligt asiatisk lära. Vi har dessutom tillsatt zink och selen som stödjer ett normalt immunförsvar.

Vad är Epicor?
EpiCor produceras med hjälp av en jästkultur enligt en patenterad process. Produkten förses med ett överflöd av syre för optimal tillväxt, och då den är som mest näringsrik minskas syrenivån. Detta stressar kulturen och den reagerar genom att anpassa sig varmed den börjar producera skyddande ämnen. Produkten torkas och standardiseras sedan till EpiCor.

Historian om Epicor
En bonde i USA upptäckte att boskap som fick rester med fermenterad surmjölk såg ut att må bättre än de som bara fick sädeskorn. Han beslöt då efter kriget 1945 att testa sin teori på riktigt och tog fram en speciell fermenteringsprocess med jästkultur som han sedan gav boskapen. Resten är historia och företaget blev USAs största tillverkare av speciella fermenteringsprodukter för att skydda boskapen. Men historien fortsatte. På slutet av 90-talet upptäckte företagets ledning att personal som jobbade med boskapen och som då kom i kontakt med denna speciella jästkultur blev mindre sjuka jämfört med övrig personal.

Man gjorde då en studie mellan de som jobbade i produktionen och de som jobbade på kontoret. Och mycket riktigt, det var en drastisk skillnad. De som jobbade med produkten och fick i sig den med luften och på andra sätt hade ett starkare immunförsvar. Ledningen beslöt sig då för att utveckla produkten även för människor och efter flera års kliniska studier såg EpiCor dagens ljus.

Ingen jäst, men innehåller vitaminer och andra spårämnen 
EpiCor är inte jäst! Jästen försvinner helt i processen. Jästen används enbart för att sätta igång processen med att framställa EpiCor, men precis som andra matprodukter gjorda genom jäsning (såsom öl, vin eller bröd), så är EpiCor något helt annat än jäst. EpiCor innehåller vitaminer, mineraler, proteiner, fibrer, omättade fettsyror, flavonoider och andra naturliga polyfenoler, aminosyror, samt andra näringsämnen. Bakom EpiCor finns sju publicerade studier som visar effekten.

Spännande svampkomplex 
ImmunoMix innehåller även spännande komplex med svampextrakt av Cordyceps, Maitake och Shiitake som kan förstärka effekten. Dessa har sitt ursprung från gammal välbeprövad asiatisk hälskonst. Vi har dessutom tillsatt zink och selen som stödjer ett normalt immunförsvar.

På ön Okinawa utanför Japan finns det fler +100-åringar än någon annanstans. De lever på en föda som så gott som alltid innehåller svamp, såsom de vi har i ImmunoMix. Svampar har en enorm motståndskraft mot bakterier och mögel och andra inkräktare. De näringsrika svampextrakt vi har tillsatt har använts i tusentals år i Asien för hälsans skull.

Cordyceps ansågs en gång i tiden så värdefull av kineserna att den enbart fick konsumeras av kejsaren. Han blev över 100 år och fick även barn vid denna ålder. Det finns en uppsjö med studier som visar dess många välgörande effekter.

Maitake betyder ”dansande svamp” i Japan. Man tror den fick sitt namn efter att folk som hittade den ute i det vilda dansade av glädje, så nyttig anses den vara där. Maitake är en adaptogen och reglerar obalanser i kroppen som kan uppstå av stress vilket annars kan orsaka ohälsa. Den har använts i tusentals år i Asien, men först under de senaste åren blivit populär hos oss.

Shiitake vars namn kommer från trädet den växer på shii och take som betyder svamp. Den är inte bara en god matsvamp, den är även mycket nyttig . Det är den mest studerade och dokumenterade svampen av alla.

ARTIKEL 1-3 AV 3.1  | Visa alla