Vitaminer.nu - Vitaminer och kosttillskott

Inlägg från 2023-03

NAD+, spännande ämne som forskas på

NAD+, spännande ämne som forskas på

Spännande kosttillskott
NAD+ är ett kosttillskott som blivit extremt populärt på senare tid, och är ett av de mest studerade kosttillskotten. (1) Det finns flera anledningar till det.

Kortfattat: NAD+ bidrar till energi och minskad trötthet, samt den mentala hälsa vi ibland kan behöva stöd för, t.ex. när vi ska utföra olika vardagliga uppgifter. Detta är ett koenzym som deltar i kroppens energiomsättning.
NAD+ skapas av en form av vitamin B3 som heter nikotinamid ribosid. Det finns två andra former: nikotinamid och nikotinsyra. Men nikotinamid ribosid (NR) är den mest verksamma formen som bäst omvandlas till NAD+ i kroppen.

Många undrar kanske vad pluset (+) står för, men det betyder helt enkelt att molekylen är positivt laddad. Det finns en spegelbild av NAD+ som heter NADH, den har en väteatom (H) kopplad till sig och är neutral. De utför i princip samma sak, men i och med deras olika laddning utför de ”motsatta” saker, ungefär som två sidor av samma mynt. Man pratar mest om NAD+ inom hälsobranschen och NADH inom kemin. Nåja, bägge är lika viktiga. (2)
Det finns flera sätt att öka NAD+, inklusive tidsbegränsad ätning och motion under fasta. Ett tillskott med NAD+ kan också vara användbart. Stor forskning pågår runt NAD+. Nikotinamid ribosid (NR) har en potential att stödja energinivåer, nervsystem och psykologisk funktion.

Vidare visade en studie publicerad i Nature Communications, att när alla tre formerna av vitamin B3, niacin, nikotinamid och NR testades, så var NR den mest effektiva för att öka NAD+ nivåerna. De andra formerna leder till detta också men har i sig egna egenskaper som är nödvändiga för kroppen.

Forskning om NAD+ är fortfarande i sin linda, men James Clement, författare till boken "The Switch: Ignite Your Metabolism with Intermittent Fasting, Protein Cycling, and Keto" (3), utförde sin egen forskning, inledande med en klinisk prövning som testade NAD+ hos äldre. Du kan själv läsa vidare om hans resultat och erfarenhet.

Nikotinamid ribosid som är en form av niacn, bidrar till normal energiomsättning och till att minska trötthet och utmattning. Det bidrar även till nervsystemets normala funktion och till normal psykologisk funktion. 

Referenser
(1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32486488/
(2) https://www.elysiumhealth.com/en-us/science-101/whats-the-difference-between-nad-and-nadh
(3) https://www.amazon.com/Switch-Metabolism-Intermittent-Fasting-Protein/dp/198211539
Jättenattljusolja för hormonbalansen och huden

Jättenattljusolja för hormonbalansen och huden

GLA är en förkortning av gammalinolensyra, (engelska, Gamma Linolenic Acid). Det är en viktig omättad fettsyra i gruppen omega-6.

Man utvinner GLA från fröna i bland annat jättenattljusolja. Jättenattljusolja har flera viktiga kroppsfunktioner, men främst är kanske att den bidrar till hormonell reglering och till huden, som vi kommer prata mer om nedan.

Huden
Jättenattljusolja, som innehåller GLA, bidrar med fleromättade fetter som behövs för viktiga fysiologiska processer, vilka inkluderar normal hud och är därför viktigt för en frisk, problemfri hy. GLA kan användas direkt på huden eller som kosttillskott.

I en studie av 45 kvinnor med torr och känslig hud förbättrade tillskott av GLA från jättenattljusolja i en dos på cirka 2 gram om dagen hudens återfuktning, strävhet och fjällning. (1) Detta kan delvis bero på dess förmåga att återställa huden till sin naturliga pH-nivå. Ett korrekt pH-värde gör att rätt mikrober kan frodas på hudens yta. När hudmikrobiomet kommer ur balans kan hudtillstånd och störningar uppstå.
Menstruella besvär
För kvinnor som som har besvär med PMS och menstruella smärtor kan det vara värt att testa jättenattljusolja, vilket hjälper till att bibehålla hormonbalansen. Ett intag av jättenattljusolja gör att du får i dig fleromättade fetter som stödjer en normal, hälsosam attityd under menstruationscykeln. Fettsyrorna i jättenattljusolja bidrar även till bibehålla en optimal bekvämlighet under menstruationen.



 

Referenser:

(1) Henz, B. M. et al. “Double-blind, multicentre analysis of the efficacy of borage oil in patients with atopic eczema.” The British journal of dermatology. 1999.
Grice, Elizabeth A, and Julia A Segre. “The skin microbiome.” Nature reviews. Microbiology. 2011.

ARTIKEL 1-2 2.1  | Visa alla