Hem / Bästa tipsen för bättre Sömn

Hälsotips

Sömn är ett av våra mest grundläggande behov och viktigt för både stora och små. Under sömntimmarna repareras det slitage som kroppen fått under dagen, vår lever jobbar för högtryck för att rena bort gifter och vi sorterar dagens intryck. Ingen eller för lite sömn kan innebära allt från att vi blir trötta och tappar vår koncentration, till att vi blir helt personförändrade och både fysisk och mentalt sjuka. En obruten nattsömn är värt mycket för humöret. Vi på Bättre Hälsa vill gärna tipsa om våra bästa tips för en god nattsömn:


1. Ett sovrum kan inredas och användas på ett sätt som främjar god sömn. Använd bara sovrummet till att sova, och titta på tv eller utför andra sysslor i hemmets andra rum. Inred rummet mysigt och med varma, lugnande färger som tex gröna färger. Vårt sömnhormon, melatonin, bildas när det är mörkt, så det är viktigt att släcka ner ordentligt och att använda rullgardiner eller annan mörkläggning så att det blir riktigt mörkt i rummet.

2. Ofta kan ett svalt sovrum hjälpa sömnen till det bättre. Sov med fönstret lite på glänt, eller vädra ordentligt innan ni går till sängs.  Om ni har dålig och varm luft i sovrummet kan det vara en god idé att förbättra inneluften med extra frånluftsfilter eller en luftrenare.

3. Vissa drycker, som svart té, kaffe eller alkohol kan påverka sömnen. Om du har svårigheter att somna eller vaknar lätt, så kan det vara värt att byta bort eftermiddagens och kvällens te och kaffe mot andra alternativ.  Välj istället dryck som är fri från koffein som rött té, örtté eller bambukaffe. Många klarar även att dricka grönt té).

4. Många som har svårt att somna har för lite mineraler som aktiverar det avslappnade nervsystemet (högt påslag på det sympatiska nervsystemet istället för det parasympatiska). I dessa fall kan det hjälpa att använda magnesiumspray eller komplettera med magnesium framåt kvällen. Även zink är en avslappnande mineral medan tex kalcium, koppar ger motsatsen.

5. Om du vaknar upp på natten och tankarna bara rusar. Ha ett glas magnesium färdigblandat på nattduksbordet och ta en B1 100 mg - nervvitaminen - så brukar det lugna ner sig snabbt. Kan också tas innan du går och lägger dig - man får pröva sig fram.

6. Örter kan också vara en bra hjälp vid sömnbesvär. Du kan koka té på avslappnande citronmeliss eller kamomill, eller använda tinktur med rogivande örter som hjärtstilla och passionsblomma. Bättre Hälsa har en väldigt bra produkt med just passionsblomma, citronmeliss och kamomill kallad ZLP. I denna produkt finns även surkörsbär som innehåller hög halt av naturligt melatonin. Kombinera med Calm+ som bl.a. innehåller kalcium, magnesium, C-vitamin och kalium.

7. Om du fortfarande har svårt att somna trots de vanligaste knepen, så rekommenderar jag att ge dig själv vila på kvällskanten. Lägg dig ner i lugn och ro, ta ett varmt bad eller lyssna till lugn avkopplande musik. Det viktiga är att kroppen får komma ner i varv.

8. Sist men inte minst. Det är viktigt att låta kroppens produktion av melatonin fungera som den ska. Melatoninproduktionen blockeras/hämmas av blått ljus som du tex får från tv:n och mobiler. Varje gång du tittar på din mobil, så hämmas produktionen i upp till 20 minuter. Var alltså noga med att undvika denna form av apparatur timmarna innan du går och lägger dig och ha hellre en sängklocka bredvid sängen än att du tittar på din mobilklocka.

Önskar dig en god sömn!

#1
Migurili
Erfahrungsbericht Viagra 100 Canada Pharmacy 24 Hour Drug Store Viagra Vente Canada viagra Levitra Bayer Espana
2017-10-23 @ 04:44:59
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden ERkeSp:
Kommentarer:
Fortsätt »