Hem / Stärk ditt immunförsvar

Hälsotips

Immunförsvaret är en av kroppens  viktigaste funktioner, och när vi tar hand om oss så fungerar det optimalt. När man talar om immunförsvar så bör det nämnas att vi har två olika former av försvar, det medfödda immunförsvaret och det adaptiva, upptränade immunförsvaret. Det adaptiva immunförsvaret har immunologiskt minne och kan på så vis känna igen de antigen och mikrober som kroppen tidigare har utsatts för.

Det medfödda, nativa, ospecifika immunförsvaret är reaktivt och ger snabb respons. Ofta kommer reaktionen inom några minuter och jämfört med det adaptiva immunförsvaret så har det medfödda immunförsvaret inget minne. Ett exempel på en snabb reaktion är vid en anafylaktisk allergireaktion då luftvägarna svullnar igen väldigt snabbt.

I början av livet har vi bara vårt medfödda immunförsvar plus att vi erhåller mammans antikroppar både under graviditeten och via bröstmjölken.

Det adaptiva, specifika immunförsvaret reagerar långsammare och en reaktion kan dröja flera dagar. Adaptiva immunförsvaret har långt minne och behöver hela tiden få träning. För att träna upp det adaptiva immunförsvaret så bör vi låta kroppen jobba sig frisk på egen hand. Barnsjukdomar kan ses som något negativt medan de i själva verket är en nödvändighet för ett optimalt immunförsvar. Det är således viktigt att inte medicinera bort viktig träning, både hos barn och vuxna. Ett exempel på sjukdom som aktiverar det adaptiva immunförsvaret är intoleranser.

Det finns flera viktiga saker som påverkar vårt immunförsvar och det är bra att ta hand om sig på bästa sätt. Här kommer 9 tips för att stärka ditt immunförsvar.

1. Socker påverkar och sänker vårt immunförsvar oerhört mycket. Det är viktigt att minska ner på sockerintaget och istället välja mindre söta källor. Byt gärna socker mot färggranna bär såsom blåbär, lingon, svartvinbär och jordgubbar. Bär innehåller antioxidanter som minskar kroppens oxidation/nedbrytning och på så vis minskar de kroppens belastning. För att minska sockersug så kan krom och kallpressad ekologisk kokosolja vara en god idé. Kokosolja fungerar som energi till hjärnan och innehåller laurinsyra, en viktig fettsyra som bygger upp immunförsvaret.

2. Sömn är väldigt viktig för ett starkt immunförsvar. Desto mindre bränder som behöver släckas, desto mer tid har immunförsvaret till de saker som är viktiga att reparera. Allt slitage och all mat vi äter behöver tas omhand. Sömnen är en av våra viktigaste tillfällen för reparation och god sömn är A och O för ett fungerande immunförsvar. Testa våra produkter Calm+ och ZLP om du har svårt att sova.

3. Stress påverkar immunförsvaret och gör att kroppen, liksom vid dålig sömn, inte klarar av att eliminera de mikrober som kan göra oss sjuka. En lugn och utvilad kropp har mer möjlighet att hinna ta hand om det som behövs. Minska ner på inre och yttre stress och komplettera med kosttillskott som hjälper ditt (parasympatiska) nervsystem att slappna av. Tex magnesiumspray, zink och B-vitaminkomplex.

4. Hur vi äter påverkar vårt immunförsvar i högsta grad. Jag nämnde socker ovan men förutom en sockerfri kost så behöver vi gott om näringsämnen för ett starkt försvar. Exempel på näringsämnen som är viktiga för immunförsvaret är zink och D-vitamin.

5. Välj naturliga sätt för att tillfriskna så hjälper du immunförsvaret att bli starkt. Testa tex naturliga antibiotikum som oreganoolja, grapefruktkärnor, olivbladsextrakt, vitlökskapslar eller höga doser C-vitamin. Andra bra produkter är röd solhatt (enchinea) och humussyra.

6. Gör smoothies med bär och grönsaker från hela färgpaletten. Du kan ha i selleri, spenat, nässla som är grönt, nypon, havtorn och aronia som är oranga, lingon, röda vinbär, jordgubbar, rödbeta, tranbär eller hallon som är röda, blåbär eller svartvinbär som är lila, vitlök och ingefära som är vita och citron, banan eller grape som är gula.

7. Andra viktiga aspekter för ett bra immunförsvar är god tarmflora och därmed både en riktigt bra probiotika (gärna med stammar som L.casei) och prebiotika. Prebiotika finns i livsmedel såsom havre, kiwi och probiotika finns i bla syrade grönsaker. Komplettera även med bra omega 3.

8. Motion är väldigt viktigt för både immunförsvaret och för att erhålla god sömn och minskad stress. Motionera minst 30 minuter per dag och komplettera med ett par träningspass med det du tycker är kul.

9. Inställning gör mycket mer än vi många gånger tror. Var glad och tänk på positiva saker så stärks kroppen och ditt immunförsvar.
Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden DuYZ5t:
Kommentarer:
Fortsätt »