Hem / Frukt och grönsaker viktigare än vi trott!

Hälsotips

Dieten är den främsta dödsorsaken enligt 2012 Globen Burden of Disease Study. Nummer ett är att inte äta tillräckligt med frukt och grönsaker.

Detta går säkert att diskutera, men faktum är att 2012 Globen Burden of Disease Study är den största och mest omfattande systematiska analysen av dödsorsaker som någonsin gjorts. Den utfördes av 500 forskare från mer än 300 institut i 50 länder.

Världen över så är otillräcklig frukt och grönsakskonsumtion (främst frukt) ansvarig för uppskattade 4,9 miljoner dödsfall årligen, enligt denna studie. Man anser annars att malaria är den största dödsorsaken, men det dör ”bara” ca 440 000 människor från malaria per år.

I USA, hamburgarlandet nummer ett, fick detta stor uppmärksamhet. Om amerikanerna åt bara en enda portion mer frukt eller grönsaker per dag skulle 30 000 liv räddas och 5 miljarder dollar i medicinska kostnader skulle sparas per år, var slutsatsen av undersökningen.

Ett sätt frukt och grönsaker agerar på är att de motverkar blodplättar att klumpa ihop sig. Blodplättarna har en förmåga att samla ihop sig till klumpar, eller proppar, vilket naturligtvis är bra när vi blöder. För mycket blodplättar kan dock även forma blodproppar inne i ådrorna vilket kan orsaka hjärtattack och även stroke. Plättarna anses också ha farliga inflammatoriska effekter som leder till förhårdnader av artärer, allergier, reumatisk artros och även cancer.

Forskare har visat att olika frukter och grönsaker har mer eller mindre effekt på blodplättsformationen. Bär är dock effektivast. Jordgubbar i synnerhet. Forskarna fann dock att apelsin och grapefruktjuice inte hade någon effekt, medan vindruvsjuice hade det.

Anledningen till detta är bärens, frukternas och grönsakernas antioxidanta verkan med sina vitaminer och mineraler, sina fytoämnen, polyfenoler, flavonoider och karotener. De höjer immunförsvaret, ökar livslängden och minskar chanserna att få kroniska sjukdomar.

9 av 10, eller 90 procent, av befolkningen i USA lider av näringsbrist, vilket alltså inte bara är ett problem i tredje världen. Och det beror verkligen inte på att de äter för lite! Och nästan 1 av 2 amerikaner lider av kroniska sjukdomar. Dessa siffror kan naturligtvis överföras till andra länder med liknande diet, såsom Sverige, även om vi inte kommit upp i dessa siffror – ännu.


Problemet
Problemet är inte bara att vi skall få i oss ett halvt kilo frukt och grönsaker – varje dag – vilket ytterst få gör, enligt undersökningar. Vi skall också få i oss näringsrika sådana.

C-vitaminhalten i apelsiner kan variera mellan 0 till 120 mg per apelsin, beroende på hur de odlas, transporteras, förvaras och eventuellt tillreds. En hel del näring i Broccoli försvinner när man kokar dem i vatten, och till största delen om man mikrar dem. Gurkor och tomater odlas ofta på stenull och endast ett fåtal mineraler tillförs. Ekologiskt odlade i jord och kompost kan ha 10 ggr mer näring.

Sedan har vi problemet med gifterna – besprutade bananer är direkt hälsovådliga för barn. Till och med odlarna varnar för att äta besprutade vindruvor direkt från plantan. Samma sak gäller naturligtvis för vin. Kaffe tillhör de mest besprutade plantorna. Vi behöver väl knappast nämna arsenik i ris.

Livsmedelsverket påstår att vi får all näring från maten. Flera av deras konsulter och experter som utformar råden är anslutna till livsmedelsbranschen, likaså i det europeiska livsmedelsverket Efsa (stor skandal), så de råden från vi nog ta med en nypa processat bordssalt. Värre är att de varnar för kosttillskotten.

Lösningen
Om man inte får i sig ett halvt kilo ekologiskt odlade grönsaker, frukter och bär – per dag – året runt, så är kosttillskott en bra näringsförsäkring. Dessutom slipper du allt socker i frukterna. Låt oss ta ett par exempel:

Moringa - mirakelträdet Moringa är för närvarande ett av de mer populära kosttillskotten i USA och det finns anledning till det. Per viktenhet innehåller Moringa 4x mer A-vitamin än morötter, 7x mer C-vitamin är apelsin, 14x mer kalcium än ett glas mjölk, 4x mer kalium än banan och 9x mer järn än spenat, 4x mer fibrer än havregröt. Moringa är en av de mest näringsrika växterna på jorden med 46 olika antioxidanta, inklusive kungen av dem alla, zeatin.

Maca som växer på 3-4000 meters höjd i Peru har en speciellt hög halt av protein (18%), fibrer 5% samt 2% bra fett, 60% är långsamma kolhydrater av hög kvalitet. Hög halt av vitaminer och mineraler, bl.a. ett 30-tal spårmineraler. Innehåller dessutom 10 olika växtsteroler som kan förhindra nerbrytning av muskler.

Om man gör en smoothie på en matsked av bägge så har man försäkrat sig om ett rejält näringstillskott som i vissa fall kan överstiga all näring man får genom att äta undermåliga grönsaker. Vi säger absolut inte att man skall sluta äta grönsaker, frukter och bär, det är nödvändigt, men man skall förvissa sig om att man får tillräckligt med näring.
Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden MhaPHQ:
Kommentarer:
Fortsätt »