Hem / Myten om det farliga fettet

Hälsotips

Det här är en kontroversiell artikel, men så har vi även matats med felaktig information. Fett har varit den stora boven i flera decennier.

Möjligtvis skulle man kunna tänka sig en aning enkelomättad olivolja, när det relativt nyligen visade sig att Medelhavsdieten var gynnsam för hjärta och kärl. Men det tog emot att erkänna. När så LCHF tog fart så var det många förespråkare som hamnade i kylan. Fett och kött var väl det värsta man kunde tänka sig.

Men sedan visade det sig att kokosfett var ett nyttigt mättat fett. Och nu visar det sig att mättat fett i form av smör är något av det nyttigaste fett man kan äta. Smör är inte bara en gulfärgad fettklump, det finns mycket viktiga näringsämnen där, varav flera har potenta biologiska effekter.

Men, kanske vi snabbt bör tillägga, det får inte vara vilket smör som helst, det måste vara smör från gräsätande kor. Inte från kor som äter soja- och havrepellets och som inte ens får gå ut och beta på sommaren.

Smör är en huvudkälla till viktiga näringsämnen för hjärta och kärl. Faktum är att näringen i feta mjölkprodukter har kopplats till reducerad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. (1) Ja, vi hör hur det låter, tvärtom vad som predikats i decennier. Smörfett eller mjölkfett är mycket komplext. Det innehåller omkring 400 olika fettsyror och en hög dos av fettlösliga vitaminer.

Det inkluderar fettsyran CLA (konjugerad linolsyra). Det är ett känt fettförbrännande kosttillskott, och flera studier visar att det har en kraftfull effekt på hälsan. Fett bränner fett. Smör från gräsätande kor innehåller fem gånger mer CLA än smör från kor som till största delen äter kraftfoder. Smör från gräsätande kor innehåller också mycket mer omega-3 samt vitamin K2, jämfört med kor som lever på pellets.

Smör ansågs vara ohälsosamt då det innehåller mättat fett. Mättat fett har korta molekylkedjor till skillnad från de fleromättade längre molekylkedjorna. Det får alltså plats mer mättat fett i cellerna vilket gör dem kompaktare, hårdare och inte så elastiska.

Men faran och myten med mättat fett har avfärdats de senaste åren. (2) Det började på 1950-talet. Några läkare slogs om vilket som var farligast, kolhydrater eller fett. Fettligan vann och som resultat började folk äta mer raffinerat socker, raffinerade kolhydrater och processad mat som fylldes med billig matolja, alltså omega-6 olja från majs och soja. Vår berömda kosttallrik fylldes med kolhydrater. Fett syntes knappt och i sådana fall i form av ”nyttigt fett” såsom matolja eller trans-margarin. Omega-6 är inflammationshöjande och som resultat av allt detta blev folk allt fetare och fick fler och fler sjukdomar, i synnerhet hjärt och kärlsjukdomar.

Två stora granskande studier (Meta-analyser) publicerade ganska nyligen, en 2010 och den andra 2014. Båda inkluderade hundratusentals människor. Dessa studier visade klart att det inte fanns något samband mellan konsumtion av mättat fett och hjärtsjukdomar. Studierna visade faktiskt att folk som åt smör från gräsätande kor hade lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar. (3)

Relationen mellan konsumtion av helfeta mjölkprodukter och hjärtsjukdomar verkar bero på i vilket land studien är utförd. I länder där kor får beta fritt och i stort sett får gräs året runt så hade människor som åt mest smör lägre risk för hjärtsjukdomar. En imponerande studie om detta publicerades i American Journal of Clinical Nutrition, år 2010. (4) Studien jämförde nivån av CLA hos 1813 ej fatala hjärtattacker med 1813 personer som ej fått hjärtattack. Resultaten var anmärkningsvärda. De som åt mycket feta mjölkprodukter hade lägre risk för hjärtattack. De som åt mest hade 49 procent lägre risk för att få en hjärtattack än de som åt minst. Studien var en kontrollstudie och den bevisar inte orsakssammanhangen, dvs. den visar bara på fakta men kan inte bevisa att mjölkfett orsakade reduktionen. Men det visar dock att smör inte är så farligt som utmålats.

En annan studie från Australien visade dock att folk som åt mest helfeta mjölkprodukter hade 60 procent lägre risk för hjärtsjukdomar än de som åt minst. (5)

Flera andra studier i Europa visar att där kor får beta gräs så minskar risken för hjärtattacker och stroke. (6) Även en svensk studie bekräftar detta. (7)

Alla forskare är försiktiga med sina slutsatser och kräver fler studier för att fastställa resultaten, men klart är att smör inte är boven i dramat.

Men var får man tag i smör från gräsätande kor? Man tror ju att alla kor äter gräs, men så är inte fallet. Många får istället proteinrik pellets, kraftfoder, i form av korn, havre, vete och soja. Anledningen är inte att det inte finns gräs eller hö, utan för att de skall kunna producera mer mjölk. Men kornas mage är ju inte anpassad till denna slags föda. 

I USA får korna oftast kraftfoder och där säljer man ”grass fed” smör och kött. I Europa är det bättre, men inte bra. Vi har inte uppmärksammat detta så mycket så det är svårt att veta om korna får gräs eller inte. Irland är nog det enda land där så gott som alla kor får gräs nästan året runt. Det finns även bönder i Sverige som säljer smör på nätet, även opastöriserat. Men det är fortfarande inte klart om korna lever på gräs. Man får börja ställa krav så kommer det snart ut i handeln. Det man kan göra nu är att välja krav-märkt eller ekologiskt smör. Korna har mer tillgång till färskt gräs på sommaren så det kan också vara en idé att köpa på sig under sensommaren för att sedan frysa in det och använda det under vintern.

I Frankrike finns det speciella affärer man kan köpa smör. Det finns smör som är orangefärgat av allt betakaroten från de gräsätande korna.

Vi har ju nyligen hört en del varningsrop vad det gäller mjölk, vilket oftast förknippas med fettet i mjölken. Men det är nog snarare så att det är kaseinet, mjölkproteinet, som är skurken där. Kasein gör man ytterst starkt lim med och det kanske inte är så bra för tarmväggarna som skall suga upp näringen från maten.

OBS! Till slut bör vi tillägga, att om du skall börja öka upp ditt smörintag så skall du inte äta snabba kolhydrater, bröd, potatis, pasta ris etc och socker samtidigt, för då styr levern och insulinet upp det som fettreserv och du går upp i vikt. Denna artikel är alltså ingen ursäkt att äta mer av smöriga kakor! Och stek inte smöret för hårt så det blir brunt, för då oxideras det och oxiderat fett är bland det värsta du kan få i dig.


(1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20372173

http://ajcn.nutrition.org/content/92/1/34

(2) http://ecowatch.com/2015/01/29/high-fat-foods-healthy-for-you/

(3) http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

(4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20463040

(5) http://www.nature.com/ejcn/journal/v64/n6/abs/ejcn201045a.html

(6) http://www.nature.com/ejcn/journal/v60/n2/full/1602307a.html

(7) http://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-8-21

Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden Gs3Akr:
Kommentarer:
Fortsätt »