Hem / Mirakeljuice för några kronor per dag

Hälsotips

Mirakeljuice för några kronor per dag
 



Många lider av högt blodtryck utan att veta om det. Läkarna erbjuder så gott som alltid blodtryckssänkande mediciner vilket är dyrt och ger biverkningar. Men man måste få ner blodtrycket. Det finns dock alternativa lösningar som kan hjälpa och som knappast kostar någonting och som dessutom är nyttiga. Upptäckten ledde faktiskt till ett svenskt Nobelpris. Och det påverkar vår hälsa på fler sätt än vi tror. Dessutom får du reda på varför du inte skall använda munvatten.

Kvinnan tränade regelbundet och åt hälsosammare än de flesta hon kände. Och trots det var blodtrycket högt varje gång hon gick till doktorn. Ibland farligt hög. Ganska frustrerande. Men hon är inte ensam. Det finns många som gör allt de kan, men som inte verkar få blodtrycket under kontroll.

Hennes läkare antydde att det kanske var dags att hon började tänka på att gå på medicinering.

Aldrig i livet! Hon var ju inte sjuk!

Och hon var verkligen inte intresserad av att känna sig förstoppad, få huvudvärk eller känna sig dåsig. Men vad skulle hon göra – hon måste ju få ner blodtrycket?

Några av hennes vänner berättade då om en naturlig lösning som hon började göra till sin vanliga rutin.

När hon mätte blodtrycket första gången var det 167/98, vilket är rejält högt. Hon började använda sina vänners rekommendationer och andra gången var det 145/80, några dagar senare 120/80, vilket är perfekt. Hon bloggade om det och andra skrev in och berättade att det hjälpt även dem. En kvinna fick så lågt blodtryck att hon fick yrsel när hon reste sig. Hon hade ganska högt innan. Det tog bara några dagar.

Forskare hade funnit en lösning i form av en juice. En australiensisk dubbelblindstudie visar hur denna juice hjälpt att sänka blodtrycket hos friska vuxna. Andra studier visar samma sak. Och allt fler instämmer.

Deltagarna drack antingen juice eller placebo. Forskarna mätte blodtrycket i början av studien och varje timme under 24 timmar efter intag av juicen. Resultatet var drastiskt.

Efter bara SEX timmar hade juicedrickarna lägre blodtryck. Män i synnerhet visade signifikant minskning.

En annan studie från Storbritannien bekräftar resultaten. Denna gång drack försökspersoner 500 ml av juicen. Men den här gången tog det bara TRE timmar för juicen att avsevärt minska blodtrycket! Vad som var ännu bättre var att blodtrycksfallet varade i upp till 24 timmar. Det sänkte blodtrycket med hela 10 enheter. Inte ens blodtrycksmedicin fungerar så bra.

Vad var denna snabbverkande, naturliga, blodtryckssänkande behandling?

Rödbetsjuice!
Du har säkert hört talas om detta redan, men kanske inte riktigt hur det fungerar. Rödbetsjuice innehåller nitrat som kroppen omvandlar till nitrit och sedan till kväveoxid i blodet och som vidgar blodkärlen och således minskar på trycket. Upptäckten om kväveoxidens roll i blodkärlen ledde faktiskt till ett svenskt Nobelpris redan i slutet av 1980-talet.

HISTORIK: rödbetor har funnits i tusentals år, de fanns i Babylon för 4000 år sedan, och växte naturligt i Nordafrika, men även i Asien och Europa. Ursprungligen åt man bara blasten, de söta knölarna användes som medicin. Aristoteles (384-322 f.kr) lämnade detaljerade beskrivningar om användningen av rödbeta. Fast det dröjde länge innan man konsumerade själva roten, faktisk inte förrän vid romartiden. Då åt man dem kokta i honung och vin. Och så kommer vi in på ett pikant datum. Romarna ansåg att rödbetor var ett afrodisiakum, dåtidens naturliga Viagra, och på väggarna i bordellerna i Pompeji fanns det flera målningar av rödbetor bevarade i askan efter Vesuvius utbrott 79 f.Kr. I Sverige har den odlats sedan 1600-talet. Då åt man den som smörstekta skivor, smaksatt med kummin och pepparrot. Den blev aldrig lika populär som potatisen. På 1800-talet började man använda betans naturliga sötma som källa till socker. Napoleon rapporterades ha varit ansvarig för att beordra att rödbetan skulle användas som primär källa till socker efter att England begränsade tillgången till sockerrör. Innan Napoleon högg huvudet av adeln, så att säga, så serverades den vid hovet i fantastiska skapelser och i desserter. 1975 så välkomnade de ryska astronauterna de amerikanska i rymden med borscht, rödbetssoppa. Idag används rödbetan fortfarande som råmaterial till socker, dock oftast genetiskt modifierad. Dock inte i Sverige – får vi hoppas.

KEMI: Nitrat (NO3) och dess reducerade form nitrit (NO2) har länge varit kända som oönskade kemikalier. Det synsättet håller dock på att ändras. Från början är nitrat och nitrit faktiskt restprodukter av kroppens nedbrytning av överflödigt kväveoxid (NO), men det är även så att både nitrat och nitrit kan återbildas till kväveoxid. När vi får i oss nitrat (från grönsaker, men även vatten) tas det upp i tarmarna som via blodbanan tar sig till spottkörtlarna där det ansamlas. I munhålan omvandlas sedan nitrat i saliven till nitrit med hjälp av de bakterier som lever där. Det blir då en saliv med hög nitritkoncentration som sväljs. I magsäckens sura miljö omvandlas nitrit sedan till kväveoxid. Friska människor har mycket hög halt av kväveoxid i gasform i magen vilket ökar slemskiktet och kan skydda mot t.ex. magsår. Dess höga mängd hämmar också tillväxten av bakterier, virus och tumörceller och visar således att kväveoxid är en del av immunförsvaret. Djurförsök visar nämligen att det skyddar mot magsår och ischemisk sjukdom (syrebrist, typ kärlkramp) vilket orsakas av för lite blodflöde. Vid hjärtinfarkt behövs stora mängder syre för att hantera det skadade området i hjärtat. Det verkar som nitriten i blodet omvandlas på plats till kväveoxid vilket medför att kärlen vidgas.

Man trodde länge att nitrat och nitrit i kött och mat var cancerframkallande, men det är inte dessa, utan det är så kallade nitrosaminer som bildas av kväveoxid och nitrit som reagerar med vissa aminer, men främst i sura miljöer (pH 2-4). De är som vi noterat även kärlutvidgande vilket gör att blodtillförseln ökar och blodtrycket sänks (upp till 10 mm Hg). Man bör alltså tänka på att bevara bakteriefloran i munhålan och inte regelbundet använda munvatten. Det har en direkt negativ påverkan.

Hjärnan: Kväveoxiden som bildas ger även ökat blodflöde till hjärnan. En studie från Wake University visade att äldre som åt en nitratrik frukost inklusive rödbetsjuice hade ökat blodflöde i hjärnan. Vilket naturligtvis kan ge en mängd positiva fördelar.

Uthållighet: Men inte bara det, juicen ökar även uthålligheten. En undersökning på ett universitet visade att deltagare som drack en halvliter rödbetsjuice om dagen ökade sin uthållighet med 16 procent. Det är otroligt mycket på elitnivå. En annan undersökning på tävlingscyklister visade att en halv liter rödbetsjuice ökade prestationsförmågan med 2,8 procent på 4 kilometer och 2,7 procent på 16 kilometer. Inte illa på elitnivå. Folk som drack rödbetsjuice innan träning kunde träna 16 procent längre.

Man får tänka på att blodets nitritnivå når sin högsta topp 2-3 timmar efter intag. Man bör alltså konsumera rödbetsjuicen 2-3 timmar för träning eller tävling. Nitratnivåerna håller i sig sex timmar efter intag.

Man tror att det minskar behovet av syre; att mindre syre behövs innebär mindre energi för att producera samma kraft; man orkar alltså arbeta längre utan att bli trött. Man blir uthålligare. Andra studier bekräftar resultaten, studierna är konsekventa. Men det bästa är, det hjälper inte bara idrottsmän att prestera bättre. Det kan även visa sig vara till nytta för äldre, eller för någon med hjärt-, andnings eller metaboliska sjukdomar att ta sig igenom dagen utan utmattning. Eller för vem som helst.

Man behöver inte dricka en halvliter rödbetsjuice om dagen livet ut, men som en lösning på högt blodtryck är det förnämligt, gott och enkelt, och när man väl fått trycket under kontroll kan man sakta fasa ut på mängden. Och börja lite försiktigt.

Lite rödbetsjuice räcker långt. Blanda gärna rödbetsjuice med andra grönsaker, såsom selleri, morötter, och en aning fruktjuice för att hjälpa kroppen att bearbeta den, det kan ställa till med en del magproblem om man häller i sig för mycket ren rödbetsjuice på en gång. Man kan också använda rödbetans släktingar spenat och mangold som även innehåller nitrat.

Rödbetor har lite kalorier men mycket näring. De är rika på vitaminer och mineraler. 20% av dagsbehovet av folat, 16% av mangan, 9% kalium, 6% magnesium, 6% C-vitamin förutom nitrat och färgpigment vilka innehåller eller omvandlas till en hel del nyttiga ämnen. Bland annat innehåller det lutein och andra fytokemikalier vilka är bra för ögonen. Rödbetan är en unik källa till aminosyran betain som hjälper till att skydda celler, proteiner och enzymer från stressfaktorer. Det förbättrar även prestationsförmågan – och mycket annat. Det röda pigmentet hjälper effektivt till vid kroppens avgiftning av lever och blod så om du tar för mycket med en gång kan du få en avgiftningsreaktion med huvudvärk och illamående.

Man kan köpa betorna själv, skala eller borsta ett par och lägga dem i råsaftpressen. Eller också kan man köpa rödbetsjuice färdig att dricka, vilket är enklare. Drick inte allt på en gång. Blanda den med andra juicer för att späda ut den. Lingon eller tranbärsjuice är närmast likvärdiga.

Bli inte förskräckt när du går på toa bara. Rödbetor färgar urinen röd. Det kallas för beeturia och är ofarligt. Folk som har njurstens- och gallstensbesvär bör vara lite försiktiga då rödbetor innehåller oxalat, ett ämne som kan bidra till att forma njur- och gallsten på sikt. Det verkar dock inte vara ett större problem. Om man har lågt blodtryck bör man inte dricka för mycket, då det kan sänka blodtrycket till en obekväm nivå. Vilket naturligtvis är bra för dem med högt blodtryck.

Smak och sötma

En del gillar inte smaken av rödbeta, en slags jordig sötma. Rödbeta innehåller en hel del socker och ett ämne med jordaktig smak, men det är inte jord i sig. Vill man undvika detta finns två alternativ, antingen rödbetsjuice på små rödbetor, då försvinner den jordiga smaken, men sötman finns kvar. Den är riktigt god. Sedan finns det fermenterat rödbetspulver, då försvinner sockret helt, tyvärr också den goda smaken, men i en smoothie är den ok.



BeetLife Rödbetsjuice »

Fermentet Beet Powder »

 

Referenser
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/3/3342/631_633.pdf

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nitrat-bra-for-blodtrycket

http://lifesciences.exeter.ac.uk/news/college/title_37371_en.html

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100613212732.htm

http://www.examiner.com/article/drinking-two-cups-of-nitrates-rich-beet-juice-a-day-may-protect-against-endothelial-dysfunction

http://hjarnfysik.blogspot.se/2011/01/nitrat-och-rodbetsjuice-igen.html

http://nordisknutrition.se/wp-content/uploads/2014/01/0804_s32-34_Nitrat_ochnitrit-kan_det_vara_nyttigt-Jansson_E_Petersson_J_Lundberg_J.pdf

Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden nTAHzY:
Kommentarer:
Fortsätt »