Behöver du hjälp med nyårslöftet?
Hem / Behöver du hjälp med nyårslöftet?
Behöver du hjälp med nyårslöftet?

Behöver du hjälp med nyårslöftet?

Det är lätt att dra på sig några kilo under julen, det är inte lika lätt att bli av med dem fram till sommaren. Nyårslöftet brukar ofta förknippas med att gå ned i vikt. Som bäst brukar löftet hålla fram till påsk, vanligtvis några veckor, sällan till sommaren eller idealvikten. När löftet inte hålls är anledningen oftast att man inte gjort klart varför man vill gå ner i vikt, och då framförallt inte insett faran med övervikt. Låt oss titta på det.

Vi lämnar det kosmetiska vid sidan, även om det är en stor drivkraft för många att se smal ut. Det här handlar om hälsomässiga saker. Västvärlden lider av välfärdssjukdomar orsakade av övervikt som faktiskt är ett av våra allvarligaste folkhälsoproblem. Och det går allt längre ner i åldrarna. Var femte barn i Sverige lider av övervikt. I USA lider var tredje barn av övervikt eller fetma – alltså en tredjedel av alla barn. Gigantiska hälsoproblem väntar både där och här.

Övervikt, och kraftig övervikt (fetma) leder närmast ofelbart förr eller senare till allvarliga hälsoproblem såsom typ 2-diabetes, högt blodtryck, höga blodfetter och hjärt- och kärlsjukdomar. Fetma ökar också risken för välfärdssjukdomar. Man kan också nämna ledproblem, knän och fötter håller inte. Och då har vi inte ens pratat om hur vi mår, vilket är lika viktigt.

BMI
WHO har räknat ut ett internationellt mått på övervikt och fetma som kallas BMI (Body Mass Index). BMI är en gammal beprövad metod som håller än idag. Det är förhållandet mellan längd och vikt. Man räknar ut det genom att ta sin vikt delat med sin längd i kvadrat. Väger man 75 kilo och är 1,72 meter lång, blir formeln: 1,72 x 1,72 = 3  (och sedan vikten delat med 3) 75:3 = 25 BMI. Alltså precis på gränsen till övervikt.

< 18,5Undervikt
18,5-24,9Normalvikt
25-29,9 Övervikt
30-39,9Fetma
>40Grav fetma

Man får ta dock hänsyn till hur stor del av kroppsvikten är muskler och hur stor del som är fett. Därför passar inte BMI till elitidrottare eller kroppsbyggare eller extremt långa eller korta personer. Det passar inte heller barn under fem år. För äldre över 70 år bör ”Undervikt” ligga på lägst 22.

Midjemått

BMI är en bra generell måttstock. Det finns en annan som är minst lika viktig. Det handlar om midjemåttet. Sitter fettet runt buken är hälsoriskerna mycket större än om det är jämnt fördelat över kroppen. Man mäter det enklast med ett måttband. Det skall mätas mellan nedersta böjen på revbenen och höftkammen (dra inte in magen :). Om BMI är högre än 25 och midjemåttet samtidigt högt innebär det förhöjd risk för olika sjukdomar.

RiskMidjemått för kvinnor (cm)Midjemått för män (cm)
Låg< 79 < 93
Måttlig 80-8794-101
Hög >88>102

Nu när vi gått igenom vad övervikt och fetma är och farorna med dem så kommer vi till vad man skall göra åt det. Det finns lika många metoder som experter och författare; Atkins, Zonedieten, ketogen diet, LCHF, Paleo med flera. Säkert fungerar flera för många, men inte alla. Låt oss sammanfatta det med att det inte finns någon underkur för snabb viktminskning för alla.

Att bara sluta äta är ingen hjälp och inte bra, senare viktuppgång är garanterad. En kvinna gick ner sju kilo men gick upp tolv kilo när hon började äta normalt igen. Men det finns hjälp för att komma igång med vissa metoder och naturmedel, såsom svartkummin, grönt kaffe, hallonketoner, konjacrot, garcinia cambogia, äppelcidervinäger, L-karnitin eller som kombinationer. 

Grönt kaffe
Grönt kaffe är, eller har varit, ett av världens mest populära viktminskningpreparat. Det har flera studier bakom sig. Det är de orostade kaffebönor som innehåller klorogensyra som är effektiva. Klorogensyra tycks ha en förmåga att absorbera upptaget av glukos, vilket minskar blodsockret och gör att man kan gå ner i vikt. En välgjord studie från National Institute of Health (NIH), ett av världens främsta hälsoinstitut, visar att klorogensyra: ”avsesvärt reducerar absorptionen av glukos … vilket kan reducera kroppsmassa och kroppsfett”.(1) Studien jämförde med en kontrollgrupp som drack vanligt kaffe. De som använde grönt kaffe gick ner 5,4 kilo och de som drack vanligt kaffe 1,7 kilo. 

I en annan studie gick försöksgruppen ner 8 kilo och minskade kroppssfettet med 4,4% utan förändrad diet eller träning. 

”Resultaten tyder på att klorogensyra i grönt kaffe kan vara ett effektivt näringsmedel för att minska vikten hos vuxna med anlag till fetma, och kan vara ett billigt sätt att förebygga fetma hos överviktiga vuxna.” (2)

Grönt kaffe fungerar för många, men inte alla. Det finns även naturmedlet Garcinia Cambogia som kan uppvisa bra resultat samt Raspberry ketones (hallonketoner), varmed vi kommer till en av de mest populära dieterna idag – ketogen diet.

Ketodieten
Ketos är tillståndet då kroppen bränner fett istället för glukos/kolhydrater som energi. Då bildar levern ketoner (energimolekyler) i blodet som används som bränsle istället för glukos (sockermolekyler). Vilket innebär att kroppen inte behöver producera så mycket insulin. Insulinet styr halten av socker i blodet.

För mycket kolhydrater/glukos skapar insulinresistens på sikt, cellerna känner inte av insulinet och släpper då inte in blodsockret i cellerna från blodet, varmed kroppen skapar mer insulin – för att till slut bli helt uttröttad. Förr kallades tillståndet sockersjuka, då både blod och urin blev sött. Förr i tiden smakade faktiskt läkarna på urinen för att kunna avgöra om man hade sockersjuka. För mycket socker och insulin i blodet är riktigt illa. Socker är faktiskt cancerframkallande som värst.

Kemiskt sett så består ketoner av tre vattenlösliga syror och bildas av fettsyror som tas från kroppens fettdepåer när man gått in i tillståndet ketos – alltså att man börjat bränna kroppsfettet som energikälla. Processen kallas ketogenes. 

Mindre kolhydrater och mer fett gör att man håller sig mätt längre och slipper kolhydraternas upp-och-ner-tillstånd. Humöret blir jämnare.

Hälsosam ketos innebär inte att man dricker grädde från förpackningen och slukar smör och fettrik mat. En hälsosam ketos innebär en halv tallrik grönsaker, en kvarts tallrik protein och fettrik kött/fisk/kyckling med skinn t.ex. Den resterande kvartsdelen skulle vara fett, men det fettet finns oftast i köttet och eventuellt en halv avokado, lite olivolja över grönsakerna och kanske en klick smör. Inget ris, bröd eller potatis. Det är meningen att man skall bränna kroppens fett i första hand. Tillför man för mycket fett och protein börjar den ständiga insulintillverkningen igen.

Veganer kan också använda ketodieten, men bör vara uppmärksamma på vad de får i sig, absolut inte använda för mycket inflammationsframkallande omega-6 i billiga växtoljor som fettkälla. Det finns numera växtbaserade kollagenbildande produkter.

När kroppen slutar använda kolhydrater som bränsle och övergår till att bränna fett (som alltså omvandlas till energimolekylerna ketoner i levern) då håller man sig mätt mycket längre och man slipper ständigt sug efter kolhydrater och socker.

Ketos är inget onaturligt tillstånd, tvärtom så är det vår moderna diet som är onaturlig. Kroppen har anpassats till en ketogen diet under årtusenden, med fettrikt kött och grönsaker, och klarar inte av den kolhydrat- och sockerrika kosten idag.  Den är faktiskt främmande för människan.

Ketocoachen Ivett på Livingketo skriver: 

Om vår blodsockernivå är normal, betyder det att man har ungefär en rågad tesked socker i blodet. Sanningen är den att en tesked socker till och med kan komma från icke-kolhydratkällor, såsom protein.

En genomsnittlig person konsumerar idag upp till 30 teskedar socker om dagen. Detta skapar en situation som gör att vår kropp måste arbeta hårdare och hårdare för att eliminera allt det socker och kroppen måste pumpa ut 5-7 gånger mer insulin i systemet för att sänka våra sockernivåer. Föreställ dig hur hårt insulin måste arbeta för att ta bort detta enorma överskott av socker från blodet. Det är sinnessjukt! När man har kroniskt höga insulinnivåer i cirka 13 år eller längre kommer större problem att öka som diabetes, stroke eller hjärtattack.

Det finns en hel del produkter och livsmedel som hjälper en att komma in i ketos, och hålla sig kvar där.

(1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18035001

(2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22291473

Omnmnda produkter

Kommentarer

Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: MhKQhK (motverkar spam)
Inga kommentarer