Mirakelmineralen magnesium

Mirakelmineralen magnesium

Tänk dig ett tillskott på en mineral som, om man har brist på det, kan avhjälpa sömnsvårigheter, stress, utmattning, muskelkramp, hjärtbesvär, nervositet m.m. Då har vi verkligen ett mirakelmineral. Finns det ett sådant? Ja, och majoriteten av befolkningen har verkliga bristsymtom som dessutom lätt kan avhjälpas. Men först lite om kalcium.

Detta är en artikel om magnesium, är ute efter att handla magnesium kan du klicka här.
 

MAGNESIUM
Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Det aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner, såsom matsmältning, energiproduktion och metabolismen av protein, fett och kolhydrater. Magnesium aktiverar upp till 76 % av alla enzymer i kroppen. Utan magnesium upphör så gott som alla enzymreaktioner. Vid brist på magnesium sänks kroppens funktioner i proportionerlig grad. Magnesium reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen genom ett enzym som i sin tur upprätthåller en fri passage av näringsämnen in i cellen och fri passage av gifter ut ur cellen. Utan tillräckligt med magnesium kommer kalium att utsöndras ur kroppen vilket framkallar svaghet och till sist utmattning.

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler och bidrar till ett normalt nervsystem. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger.

Magnesium är synnerligen viktigt för hjärtat. Hjärtat är nämligen en muskel; pumpverksamheten är beroende av att kalcium drar ihop hjärtat och att magnesium får det att slappna av.

Magnesium behövs även för att kroppen skall kunna absorbera kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium (magnesium binder t ex kalcium till tandemaljen). Hög kalciumhalt (intag) kombinerat med låg magnesiumhalt (intag) kan vara den troliga orsaken till sköra ben. Problemet är inte att man får i sig för lite kalcium, utan att man förlorar det man har i skelettet. Med andra ord, att enbart ta mer kalcium kommer inte att avhjälpa kalciumbrist.

Utan magnesium avlagras kalcium i vävnaderna (ej skelettet) oanvänd. Det kan resultera i att vävnader, organ och leder istället förkalkas. I värsta fall kan hjärnan förkalkas. Magnesium bidrar till att förhindra kalkavlagringar

Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi.

Kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden. Kaffe, te och Coca-cola t ex stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare - fast då med varningstext.

Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.

 

SAMBAND
Kalcium och magnesium samverkar - motverkar eller balanserar varandra. Om cellen får för mycket kalcium förstörs balansen. Magnesium i tillräckliga mängder förhindrar en för hög kalciumhalt. Det absolut stora problemet är kalcium i för höga doser. 

MIRAKELMINERALET
Vi behöver naturligtvis kalcium men det är magnesium som styr halten i kroppen, dock är det få som inser resultaten av magnesiumbrist.

Mjölk innehåller åtta gånger så mycket kalcium som magnesium (8:1) och kommer därför i längden att skapa en magnesiumbrist.

Magnesium reglerar också den kroppens pH-halt och det förmodligen bättre än kalcium.

Om man inser att 300 biokemiska processer är helt beroende av magnesium, bland annat energiproduktionen i varje cell, så förstår man vad en brist kan ställa till med. Trötthet och utmattning och kanske till och med utbrändhet är inte ens de värsta problemen som kan uppstå. Totalt hjärtstillestånd kan inträffa, men hjärtat kan även sättas igång igen om magnesium ges tillräckligt snabbt. 

Centrala nervsystemet är bero­ende av magnesium. Utan tillräckligt med magnesium kan inte nervcellerna ge eller ta emot nervsignaler på rätt sätt och blir retade. Det gör att personen lätt blir känslig för yttre intryck.. Om man är nervös och rycker till för minsta oljud eller har svårt att sova for vissa oljud så kan det hjälpa att ta magnesium. 

Muskelkramper, tics, spasmer, muskelryckningar, handskakningar, hicka etc. är oftast orsakat av magnesiumbrist. Vi hörde talas om en person som hade hicka i en vecka. Han fick kramplösande medel av sin läkare som inte hjälpte. En tesked magnesium i vatten fick hickan att upphöra så gott som omedelbart. Det är inte kalciumbrist som avhjälper dessa problem, det kan istället vara kalcium som orsakar dem.

Kalcium och magnesium arbetar alltså tillsammans för att kontrollera muskelarbetet. Kalcium drar ihop och magnesium relaxar musklerna. Utan magnesium drar musklerna ihop sig och släpper inte taget.

Vi kommer alltså tillbaka till ursprungsproblemet. För hög halt kalcium drar i längden ur kroppens magnesium och frambringar symtomen på magnesiumbrist. Det viktiga är inte hur mycket man konsumerar, utan hur mycket man absorberat, dvs. hur mycket som faktiskt finns i kroppen.

Magnesium i överskott orsakar inte samma problem som kalcium, överflödet utsöndras ur kroppen.

Hur skall jag nu göra?
Hur och när skall man då ta kalcium och/eller magnesium? Om man inte tidigare tagit någotdera som tillskott kan man börja med enbart magnesium och fortsätta med detta till alla oönskade symtom försvunnit.

Därefter bör man börja med den så kallade Cal-Mag-formulan Den brukar finnas i olika proportioner 1:12:1 och 3:1. Äldre personer och sådana som är speciellt utsatta för magnesiumutdrivning av olika orsaker bör ta 1:1. De som inte har några direkta problem kan använda 2:1 eller 3:1. När man känner av några symtom kan man börja ta rent magnesium igen. Rent magnesium bör dock inte tas för länge i alltför höga doser då till sist även kalcium kan börja drivas ut ur kroppen. Riskerna för problem är dock långt större om man tar rent kalcium. När de värsta symtomen gått över är det dags att gå över till Cal-Mag-formulan.

 

Hur mycket skall man ta?
Magnesium utsöndras vid överskott men som med allting bör man inte överdosera. Den rekommenderade dagsdosen ligger på ca 350 mg per dag. Vid graviditet uppgår det till 450 mg. Man kan lugnt ta ända upp till 600 mg per dag, i synnerhet om man har symtom på magnesiumbrist. Tar man allt på en gång riskerar man dock att få diarré. Börja med 200-300 mg och gå upp till den punkt där man börjar bli lite lös i magen och dra sedan ner mängden en aning tills dosen är lagom, ca 300-600 mg. Man kan dela upp det flera gånger under dagen. Man får också tänka på att vissa födoämnen innehåller magnesium. I synnerhet alger och andra sjögrönsaker, obehandlade vetegroddar, sojabönor, nötter och då först och främst mandlar. Upptaget från dessa ligger på 25-75%.

 

Vilken form skall jag ta?

När det gäller rent magnesium kan man ta en form som är bunden med en aminosyra (kelaterad) t ex magnesium-aspartat. Den absolut bästa formen är i drickbar form. Magnesium-citrat är en mycket bra form, den smakar citron och löser sig lätt i kokande vatten. Den tas upp snabbt och effektivt. En rekommenderad produkt är Super Mag från Bättre Hälsa med tre sorters magnesium i en syrabas.

Cal-Mag-formulan finns i olika former: i aminosyrakelaterad tablettform eller i drickform vilket är den absolut bästa formen. Den skall då ligga i en svag syra-bas (citronsyra, äppelcidervinäger, askorbinsyra t ex) för att joniseras (elektriskt laddade partiklar) då tas den upp redan i magsäcken. Man löser upp Cal-Mag i denna form med kokande vatten.

Många blir avslappnande på både magnesium och Cal-Mag-formulan och man bör i början därför ta dem på kvällen innan man går och lägger sig för att undvika att man blir dåsig på dagen. Många sover som en stock efter att ha tagit detta. Cal-mag preparat finns färdigblandat hos Bättre Hälsa

Och som en sista kommentar. Magnesium är visserligen ett mirakelmineral, men det kommer inte att lösa livets alla problem - bara de problem som beror på magnesiumbrist.

 

Symtom på magnesiumbrist:

Sömnsvårigheter,
utmattning,
spända muskler,
huvudvärk,
låg energi,
PMS,
ryggbesvär,
förstoppning,
njurproblem,
för tidiga ålderssymptom,,
oregelbundna hjärtslag,
ångest,
nervositet muskelkramp,
spasmer,
irritation,

Ju fler symtom man har desto säkrare är det att det beror på magnesiumbrist.

Följande saker drar ut magnesium ur kroppen:

mental stress,
kaffe,
socker,
läskedrycker typ Cola,
hög saltdiet,
alkohol (i synnerhet),
tobak,
hög svettning,
mediciner,
låg sköldkörtelaktivitet,
diabetes,
kronisk smärta,
vätskeutdrivande,
hög kolhydratdiet,
hög kalciumdiet.

Coladryckerna innehåller ofta fosforsyra. Den används för att avkalka kaffebryggare. Frågan är om den inte avkalkar människan lika bra.